Жовтенята. Піонери. Комсомольці

Під гаслом загальності втрачалась індивідуальність.

Важливим елементом формування класової ідентичності дитини було створення ідеального, привабливого образу більшовиків – взірця, з яким дитині хотілось би себе ідентифікувати. Новий історичний радянський міф в Україні будувався на таких концептах: віковічні братерські українсько-російські стосунки, всенародна підтримка трудящими України більшовиків в добу революції, надзвичайний героїзм, проявлений українцями, в тому числі дітьми, у роки громадянської війни і допомога росіян (особисто більшовицьких лідерів) в боротьбі з власними зрадниками-націоналістами. Увінчував цей міф образ Кобзаря, продовжувачем справ і втілювачем мрій якого позиціонувались більшовики. Міфологізація у дитячій свідомості була необхідною для легітимації режиму та його звеличення в очах зростаючого покоління.

Розглядаючи дитину як об‘єкт комуністичного виховання, держава намагалась закріпити в ній саме ті якості, які випливали з офіційної ідеології. Створений з цією метою образ «вірного ленінця» прописував обов’язкові сценарії поведінки в тих або інших ситуаціях. Образ дитини конструювався різними засобами, серед яких – вірші, репортажі диткорів і штатних кореспондентів газет і журналів, художні оповідання для дітей.

 Родина розглядалась комуністичними ідеологами не тільки як «фортеця всіляких релігійних забобонів», але й джерело відверто ворожих впливів на дитину.  У 1936 р. С. Косіор пропонував вирішити проблему таким чином: «стосовно батьків, що ... негативно впливають на своїх дітей необхідно застосовувати різноманітні засоби впливу аж до передачі дітей в інтернатні заклади. Стосовно батьків з чужого середовища... у випадках прямої роботи таких батьків з розкладання своїх дітей застосовувати суворі заходи, аж до віддання під суд».

Один зі шкільних вчителів історії на сторінках журналу «Піонервожатий» (1938 р.) так сформулював покладені на нього партією обов’язки: «навчити наших дітей палко любити чудову радянську дійсність і так само палко ненавидіти прокляте минуле».

Складною і трагічною сторінкою в житті багатьох дітей стала колективізація. В піонерській пресі 1930-1934 рр. матеріали про участь піонерів у розкуркуленні, викритті та затримці ворогів народу – куркулів були обов’язковими. Преса наводила приклади зразкової дитячої поведінки: піонери «викривали сховане куркульське майно», «ями з хлібом». Доноси на односельців у пресі називалось «справою честі». Можна тільки уявити, якою трагедією для дитини оберталась така її діяльність в голодуючому селі.

Згідно з ідеологією сталінізму в школі утвердилася конформістська система виховання. Розвиток здібностей, творчих нахилів не був прямою метою шкільного виховання. Навпаки, ставилось протилежне завдання: сформувати людину за певним стандартом, за якимось загальним шаблоном певної поведінки, відповідного світогляду, політичних поглядів.

Відповідно до постанови ЦК КПРС і Ради Міністрів СРСР від 15 лютого 1960 р. «Про організацію шкіл із продовженим днем» комуністична партія вважала за необхідне, з метою подальшого поліпшення суспільного виховання дітей, створювати в містах, робочих селищах і сільській місцевості школи, в яких діти будуть перебувати під спостереженням педагогів протягом усього дня. В.О. Сухомлинський – один з небагатьох радянських педагогів, хто вважав, що після уроків діти повинні перебувати під спостереженням батьків, дідусів і бабусь, старших братів і сестер та відпочивати в родині від цілеспрямованого державного, чиновницького впливу

Активно використовувався образ дитини задля піднесення іміджу влади. Загальновживаним стало поняття «найкращий друг дітей», або піонерів, що асоціювалось з окремими партійними лідерами. Другом дітей змальовувалась  всесоюзна «бабуся» Н. Крупська завдяки опікуванню питаннями дитячого комуністичного руху та листуванню з піонерами.

Отже, головна мета політичного комуністичного виховання полягала у переконанні зростаючого покоління у правильності і справедливості більшовицької політики, у необхідності захищати її, і якщо треба – навіть жертвувати собою.

Останні новини

Проєкт "Лютий"
Детальніше
"Золото соломки"
ВІДКРИТТЯ ВИСТАВКИ Детальніше
"Історія під відкритим небом"
На музейному майданчику демонструються фільми на істочну тематику, які розвічують імперські, радянські та російські міфи - "Що шукали росіяни у Чернігові", "Вся правда про український Південь", "Наймаштабніше розслідування про схід України". Детальніше
"Ніч у музеї" - 2024
Міжнародна акція «Ніч у музеї» у Прилуцькому краєзнавчому!  18 травня o 19:00 год Прилуцький краєзнавчий музей ім. В. І. Маслова гостинно відкрив свої двері для «нічних відвідувачів».  Музейні поціновувачі мали можливість відвідати виставку авторської ляльки-мотанки Лесі Терещенко з Ніжина  та виставку сорочки «Біле по білому» із зібрання музею.   Родзинкою цьогорічної Ночі став виставковий проект «Літери, якими створений світ» -  мультімедійні офорти з доповненою реальністю, спільна творчість ізраїльських художників Sergey Bunkov та Tenno Pent Sooster та технічним забезпеченням Максима Бунькова за сприяння Gennady Gutgarts - керівника Благодійноі організаціі «Благодійний фонд «Добре серце Київ». Відвідувачі Ночі долучилися до екскурсії експозиційними залами, що переповідала про героїку та жертовність земляків у процесі становлення державності України. Всі бажаючі могли переглинути фільми "Будинок Слово" та "Реальна історія. Розстріляне Відродження".   Детальніше
День пам'яті та перемоги над нацизмом у Другій світовій війні 1939–1945 років.
        Відзначати День памʼяті та перемоги над нацизмом у Другій світовій війні 1939–1945 років 8 травня – європейська традиція памʼятання про Другу світову війну, яку українська держава послідовно впроваджує після Революції гідності.       Другий рік поспіль українці проводять цю памʼятну дату в умовах сучасної повномасштабної війни росії проти України, яку називають найбільшою війною в Європі з часів Другої світової.  Детальніше
Всі новини